miercuri, 4 februarie 2009

A(driana Teodorescu) din GAG


GAG
sau
dacă vrei, poţi

Uneori pasiunea şi disperarea te determină să faci lucruri de care nu te-ai fi crezut capabil. Pasiunea pentru teatrul de păpuşi şi animaţie şi disperarea unei situaţii concrete ne-au unit în dorinţa de a pune temelia unei forme juridice de asociere profesională. Astfel, în noiembrie 2007 ia naştere la Craiova (cândva vârful de lance al avangardei animaţiei româneşti, alături de Teatrul Ţăndărică) Asociaţia Culturală GAG. De unde până unde, cine şi cu cine? Un gag, conform Dex-ului, este un efect comic într-un film, dar şi acronimul numelor fondatorilor Gregorian (Eustaţiu Gregorian, celebru scenograf dedicat exclusiv teatrului de păpuşi), Adriana (Adriana Teodorescu, teatrolog şi secretar literar la Teatrul „Colibri” Craiova) şi Gusti (Augustin Teodorescu, economist, organizator la aceeaşi instituţie). Conjunctura nefericită care a generat GAG-ul (cum ne-am regăsit în versurile lui Tudor Arghezi – „din bube, mucegaiuri şi noroi / iscat-am frumuseţi şi preţuri noi”…) s-a dovedit a fi, în mod paradoxal, favorabilă proiectelor şi idealurilor noastre. De aceea, într-un an de existenţă ne putem lăuda cu realizări pe care puţine instituţii „de stat” - cu personal (uneori excedentar), logistică, şi mai ales subvenţii – le au. Desigur, păstrând proporţiile. Noi suntem trei, „ei” sunt o armată. Noi suntem „concurenţa neloială”, care trebuie carotată, „ei” sunt cei sprijiniţi 100% de sistem… Cu toate acestea, sfârşitul anului 2007 a însemnat pentru GAG trei proiecte: primul – un parteneriat cu o şcoală din mediul rural, câştigătoare a unui proiect PHARE, unde copiii au fost învăţaţi meşteşugul construcţiei de păpuşă tradiţională şi de mască populară; al doilea proiect, „Renii lui Moş Crăciun”, s-a desfăşurat în timpul sărbătorilor de iarnă, unde actori craioveni iubiţi de copii (şi de părinţii lor) au spus copiilor poveşti lângă brad, finalizarea fiind o expoziţie de desene inspirate cele întâmplate (de menţionat numai numele lui Valer Dellakeza de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, al Didinei Davidescu – strălucită actriţă şi regizoare, personalitate importantă a teatrului de păpuşi şi Oana Stancu – tânără şi talentată actriţă a Teatrului „Colibri”); al treilea proiect, „Cutia cu poveşti”, a debutat tot spre sfârşitul anului 2007 şi încă nu s-a finalizat, constând în iniţierea elevilor unei şcoli craiovene în tainele pe care le ascund culisele unui teatru de păpuşi: teorie, istorie, actorie, scenografie, butaforie, noţiuni de regie… Copiii au creat un spectacol, „Harap Alb”, care poate fi prezentat cu demnitate pe orice scenă de teatru profesionist. Copiii sunt avizi şi doritori de teatru. Parafrazându-l pe Ion Creangă, nu ştiu la alţii cum e, dar la Craiova cererea depăşeşte cu mult oferta. Numai că adulţii responsabili de educaţia culturală a copiilor, esenţială în progresul civilizaţiei, de care atâta ne plângem, au alte priorităţi.
Pentru 2008 gândisem mai multe proiecte în premieră (naţională sau nu), datorită dorinţei noastre de a relansa mişcarea de animaţie din Craiova, în primul rând, apoi chiar din ţară. Pe unele am izbutit să le facem, pe altele nu. Am reuşit să organizăm la Muzeul de Artă „Jean Mihail” din Craiova prima expoziţie de scenografie a lui Eustaţiu Gregorian în oraşul care şi datorită lui este cunoscut în lume, ca un omagiu adus de Ziua Internaţională a Marionetiştilor (21 martie) unuia dintre cele mai importante personalităţi ale teatrului de păpuşi şi animaţie nu numai din România…
A urmat apoi apogeul anului 2008 - concentrarea la Craiova a secţiilor de păpuşi şi marionete din şcolile de teatru româneşti într-o tabără tematică cu un titlu complicat, dar adevărat, plin de speranţă şi susţinut de toţi participanţii – „Reteatralizarea teatrului prin arta mânuirii”. Au fost prezenţi studenţii păpuşari de la UNATC „I.L. Caragiale” Bucureşti, UAT Târgu Mureş – secţia maghiară şi UA „George Enescu” Iaşi. Pentru prima dată, cel puţin în ultimii douăzeci de ani, studenţii şi profesorii lor (Decebal Marin, Oana Leahu, Cojic Ildiko, Aurelian Bălăiţă) s-au întâlnit, s-au privit, s-au analizat, au lucrat şi s-au distrat împreună, dar, mai ales „provincialii”, au putut participa la spectacolele Festivalului Shakespeare. Acest proiect a fost câştigător la Autoritatea Naţională pentru Tineret, iar feed-back-ul mai mult decât favorabil continuării lui.
Şi pentru că se apropia vara, gândul că va trebui să ne oprim din caruselul proiectelor ne-a dat inspirat să organizăm o altă tabără tematică (doar ce învăţasem mecanismul), de data aceasta pentru copii. Am găsit la Direcţia Judeţeană pentru Tineret Gorj nu numai bunăvoinţă şi interes, ci şi sprijin şi seriozitate. Aşadar, iată-ne la început de august la Tismana, un loc mirific, într-o tabără şcolară, unde cei optzeci de prichindei au învăţat să construiască păpuşi din linguri de lemn şi câte ceva despre teatrul de animaţie. Sunt convinsă că şi datorită acestei experienţe vor merge mai des la teatrul de păpuşi…
„Tramvaiul cu gag-uri” este un alt proiect al nostru în derulare la Craiova. Un vagon de tramvai în care personaje celebre ale nu mai puţin celebrului La Fontaine îi provoacă pe călătorii craioveni la acceptarea unor forme de teatru neconvenţionale, în spaţii neconvenţionale (şi cât de convenţionale sunt prin alte locuri…). Acest proiect este susţinut de către autorităţile locale, câştigător al unei linii de finanţare (modeste, dar tot este ceva) a ong-urilor pe domeniul cultură.
Un proiect de anvergură care a prins contur şi s-a bucurat de o primire foarte bună din partea tuturor celor cărora l-am împărtăşit este realizarea primei secţii muzeale dedicate exclusiv teatrului de păpuşi. Adică la Craiova s-au pus bazele primului muzeu al teatrului de păpuşi şi animaţie din România, cu expoziţie permanentă, în cadrul Muzeului „Olteniei”, al cărui director, Mihai Fifor, este unul dintre cei mai buni manageri, pe acest sector, din ţară. Am primit deja donaţii din ţară, dar, surprinzător, şi din străinătate. Şi coletele continuă să sosească, iar planurile să sporească… Mari şi importante personalităţi ale teatrului de animaţie ne susţin în demersul nostru de a păstra vie memoria păpuşilor…
Scriam însă că unele dintre proiecte nu s-au îndeplinit. Este vorba despre unul singur. Am iniţiat o „săptămână internaţională a teatrului” la Craiova, în perioada 21 – 27 martie (zilele mondiale ale teatrului de animaţie, respectiv a teatrului). Numai că proiectul nostru, depus pentru finanţare parţială la Consiliul Local, a fost atribuit (!!!) Teatrului „Colibri” contra argumentelor „îl facem mai ieftin” şi „nu putem susţine o instituţie concurentă, privată” (este vorba despre aceeaşi autoritate locală care, trei luni mai târziu, declară un alt proiect, al aceloraşi „sabotori”, câştigător al concursului de proiecte).
În rest, să auzim numai de bine! Gag-urile se rostogolesc ca un bulgăre din ce în ce mai mare şi mai puternic, iar pasiunea noastră pentru teatrul de păpuşi şi animaţie ca formă spectaculară sincretică este alimentată de multitudinea formelor de exprimare, a libertăţii şi a dragostei noastre pentru teatru, poveşti, copii (fie ei mari sau mici).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu