marți, 20 octombrie 2009

Gong 09/10


Sunt patru ale comunităţii locale, una finanţată de „centru” şi una a tuturor susţinută de cine vrea şi poate. Şase în total. Este vorba despre instituţiile de spectacol ale urbei. O filarmonică – „Oltenia”, un teatru liric – „Elena Teodorini”, un teatru pentru copii şi tineret – „Colibri” şi un ansamblu folcloric - „Maria Tănase” – susţinute financiar de craioveni prin consiliul local şi primărie; un teatru naţional – „Marin Sorescu”, cu buget de la Ministerul Culturii; o mult prea necesară companie teatrală independentă (ce ar trebui clonată, dacă-mi este permisă o dorinţă) – în premieră „teatrulESCU” aparţinând Asociaţiei I.S. Drăgulescu. Pentru toate vârstele şi gusturile celor cu mult peste trei sute de mii de suflete ce locuiesc definitiv sau vremelnic în Craiova. Ca în fiecare toamnă, gongul va marca începutul unei noi stagiuni. Mai bogată, mai îndrăzneaţă, mai modernă sau nu… după buget, dorinţe şi posibilităţi.
Pentru că ceea ce a consemnat cronicarul va vedea lumina tiparului după ce gongul va fi bătut deja pe ici, pe acolo, demersul nostru se doreşte a fi o blândă radiografie a celor câteva scene (reale sau virtuale) ce declanşează emoţie (uneori catharsis) spectatorilor craioveni.

Filarmonica „Oltenia” pare că n-a avut vacanţă, spectacolele din stagiunea estivală s-au înlănţuit cu începutul stagiunii 2009/2010. Concertele tematice în aer liber cu prilejul deschiderii noului an şcolar sau cel întru celebrarea Anului Internaţional al Astronomiei (pare-mi-se chiar printre foarte puţinele manifestări din ţară dedicate astrelor de către o instituţie muzicală), ambiţiosul Concurs internaţional de dirijat patronat de Primăria Craiova – toate aceste acţiuni culturale aparţin lunii septembrie şi prefaţează deschiderea oficială a stagiunii inaugurată pe 1 octombrie 2009 – Ziua Internaţională a Muzicii, cu invitaţi deosebiţi: dirijorul Horia Andreescu şi violonista Jenny Abel din Germania. Odată reveniţi în sală, melomanii craioveni vor avea un început de stagiune plin de evenimente muzicale şi plin de respect faţă de artă, cultură şi faţă de spectator. Coordonatele strategiei culturale a Filarmonicii „Oltenia” sunt nobile: muzică de cea mai bună calitate, muzicieni talentaţi, public educat pentru un oraş cultural. Aşadar, în octombrie vor fi celebraţi în concerte compozitorul Paul Stoianov, dar şi Craiova, în cadrul manifestărilor deja tradiţionale. Noiembrie este rezervat ediţiei 35 a Festivalului Internaţional „Craiova Muzicală”, între 12 şi 26 ale lunii, în decembrie sunt două mari sărbători: 17 decembrie - Ziua Filarmonicii, la cei 105 ani de la primul concert al Societăţii Filarmonice şi Concertul de Crăciun. Anul 2010 începe pentru „filarmonişti” şi melomani pe 7 ianuarie cu Concertul de Anul Nou. Iar în comunicatul emis cu promptitudine de „vocea” instituţiei, Iulia Negrea, sunt consemnate şi aniversările personalităţilor muzicale în anul 2010. Impecabil şi profesionist, nu?

La Teatrul Naţional „Marin Sorescu” criza se simte. Noua stagiune este (deja) deschisă oficial pe 19 septembrie cu „Omul din La Mancha” de Dale Wasserman în regia lui Cezar Ghioca şi marcată de cea de-a doua premieră a spectacolului regizat de Alexandru Boureanu pe textul lui Matei Vişniec - „Occident Express” (prima s-a consumat prin gări europene, inclusiv cea craioveană, pe la-nceputul verii, în cadrul unui amplu proiect teatral european). Urmează seri pline de teatru, cu reluări din stagiunile trecute, dar fără premiere la orizont. Au fost trase toate gloanţele… Oare să fi rămas ceva pe ţeavă?

Forfotă mare la Teatrul Liric „Elena Teodorini”, de parcă ar fi mijlocul stagiunii! Pe scenă se repetă de zor un moment coregrafic din „Peter Pan”. „Şi corul?”, întreb eu plină de speranţă că voi asista la o repetiţie „totală”. „E în Italia. De peste zece ani, în perioada estivală corul nostru cântă în Italia în cadrul unui schimb cultural”, vine şoptit răspunsul. Apoi începe tirul informaţiilor: „în 19 septembrie marcăm începutul stagiunii 2009/2010 printr-un concert extraordinar, un fel de „încălzire” pentru ediţia 11 a Festivalului Internaţional „Elena Teodorini”, care se va deschide pe 1 octombrie cu „Traviata”. Vor veni invitaţi din ţară şi străinătate. Vor fi pe parcursul festivalului şi două premiere: „Dance with me”, spectacol de dans realizat de Laurenţiu Nicu şi „Logodnicul din lună” de Edward Künneke în regia lui Tudorel Ispas şi scenografia lui Răzvan Drăgănescu. În noiembrie este programat un turneu în Germania cu spectacolele „Braconierul” şi „Tosca”. Iar în decembrie corul nostru va cânta colinde într-un concert de Căciun la Biserica Madona. Cam acestea ar fi evenimentele deosebite ale primei părţi a stagiunii”, se opri din rafală directorul economic Dan Dinulescu. De ce el? Pentru că directorul artistic Cosmin Vasilescu supraveghează repetiţia la scenă, iar directorul general Florian-George Zamfir este vârf de lance muzicală în Italia. Slavă Domnului că obsedanta criză n-a învins dorinţa acestor militanţi (da, am proprietatea termenului!) artistici craioveni de a propaga cultura!

Dacă instituţiile despre care am scris până acum se pot lăuda cu programe, evenimente, proiecte care mai de care, în schimb două instituţii fundamentale pentru orice comunitate trec printr-o perioadă vitregă a existenţei lor.

Teatrul pentru copii şi tineret „Colibri” funcţionează de aproape patru ani paradoxal: fără „obiectul muncii”, adică sala de spectacol. Deşi încearcă destul de firav să ascundă copiilor această suferinţă, numai păpuşarii ştiu calvarul prin care trec păpuşile ce formează arhetipuri culturale viitorilor adulţi craioveni. Cu toate acestea, începutul toamnei îi găseşte pe păpuşari în Piaţa „Mihai Viteazu” înconjuraţi de prichindei, pentru ca în octombrie să reia seria spectacolelor găzduite cu generozitate de Teatrul Liric „Elena Teodorini”, iar la mijloc de noiembrie să scoată la rampă un spectacol pentru tineret, „Momo” după romanul „Ai toată viaţa înainte” de Romain Gary, cu Oana Stancu, în regia Alinei Hiristea-Rece. Festivalurile internaţionale de la Alba Iulia şi Cluj Napoca o vor avea ca oaspete pe „Degeţica” Teatrului „Colibri” la început de octombrie. Craiovenii se pot bucura însă de păpuşile teatrului lor în timpul Zilelor Craiovei. Şi totuşi… ochii păpuşilor sunt trişti. Ca şi ai copiilor fără o casă.

În aceeaşi situaţie este şi la acest început de stagiune Ansamblul Folcloric „Maria Tănase”, care îşi găseşte resurse de supravieţuire în bogăţia folclorului oltenesc şi în spiritul de luptător al patroanei spirituale. Activi şi inventivi, membrii acestui inimos şi atât de necesar colectiv artistic craiovean sunt nevoiţi să meargă din aproape-n aproape cu programarea concertelor şi spectacolelor din acelaşi motiv al lipsei unei săli proprii de spectacol. În septembrie au fost prezenţi şi au susţinut concerte pe scene renumite – de la „Cerbul de aur” braşovean la „Seara românească de la Bucureşti”. Dar oltenii, din Craiova şi din alte zone, s-au bucurat şi ei de spectacolele oferite de talentaţii membrii ai ansamblului – solişti, instrumentişti, dansatori. În pregătire este deja Festivalul „Maria Tănase”, unde orchestra şi toţi ceilalţi sunt parte artistică intrinsecă.

O „ciudăţenie” pentru oraşul nostru obişnuit cu monopolul instituţiilor culturale subvenţionate, o companie teatrală privată îşi face apariţia (în sfârşit!) cu trei proiecte ambiţioase: teatrulESCU (via Asociaţia I. S. Drăgulescu) ne aşteptă în cafe-barul Play, adevărat laborator teatral, cu propuneri tentante: „Neînţelegerea” de Albert Camus cu Mirela Cioabă, Raluca Păun, Iulia Colan, Anca Ţecu, Marian Politic, în regia şi scenografia lui Vlad Drăgulescu, „Nebănuitele urmări ale unui temperament violent” de A.P. Cehov cu Laurenţiu Stratan şi Raluca Păun, care semnează şi regia şi „Însemnări din subteran” de F.M. Dostoievski cu Laurenţiu Tudor în regia lui Remus Mărgineanu. Tineri, neliniştiţi şi prolifici. Încrezători în teatru şi în talentul lor.

Cam aşa arată oferta de toamnă a instituţiilor de spectacol craiovene. E mult? E puţin? E suficient? Părerile şi gusturile sunt împărţite… Ca şi oamenii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu