miercuri, 28 martie 2012

specii de directori

Este Anul Caragiale şi nu numai că-l celebrăm pe Nenea Iancu, dar ne şi conformăm tipologiei personajelor sale, devenite arhetipale. Nu suntem foarte încântaţi de asemănările pe care le avem cu lumea pestriţă, imorală şi coruptă pe care ne-a lăsat-o moştenire Caragiale, dar cum ne regăsim în paginile sale... Oameni, caractere, situaţii, fapte... nimic nu s-a schimbat. Intrigi, decrepiţi, semidocţi, parveniţi şi ţoape, interese meschine şi matrapazlâcuri... Demagogia este mai înfloritoare ca niciodata, ipocrizia, obedienţa şi incompetenţa sunt calitaţi indispensabile pentru a avansa în ierarhia socio-profesională.

Directorii sunt de două feluri: directori care nu au nici o meserie, deci nu ştiu să facă nimic, şi atunci se fac directori. Asta cu orice preţ: călcând nu numai peste cadavre (de exemplu al soţului, fost director şi el, că posturile se lasă moştenire, sunt dinastii), minţind, măsluind acte, pentru că miza este mare, dar călcând peste menirea instituţiei şi peste drepturile cotizanţilor (multe zeci de mii de cotizanţi, fie vorba între noi). Sigur că pentru această categorie de directori întotdeauna este pregătit un batalion de susţinători, din aceeaşi mlaştină morală. Succes garantat! A doua categorie de directori o reprezintă excepţia care confirmă regula de mai sus, a primei categorii. Această a doua categorie este firav şi sporadic reprezentată de oameni cu bun simţ în primul rând, că de-aci ni se trag toate. Sau de la lipsa bunului simţ. În fine, să revenim. Aceste excepţii sunt ţinte permanente pentru prima categorie, devenind, mai devreme sau mai târziu, victime sigure ale parveniţilor cu derogări profesionale.

Ce legături există între Caragiale, directori, teatru? Iată pe scurt: de curând a avut loc concurs de directorat la Teatrul Colibri din Craiova. Catindaţi – 2 la număr: fosta, actuala, viitoarea şi eterna directoare – văduva fostului (director), numită cu derogare profesională printr-o mascaradă de concurs (studiile, practica, posturile ocupate anterior sunt antagonice total cu profilul funcţiei de director de teatru), dovedit incompetentă pe parcursul primului mandat. Sigur că a făcut imposibilul să-l obţină şi pe-al doilea, pentru că, nu-i aşa, salariul de sufleor pe care-l primea de la alt teatru până să aibă revelaţii divine şi manageriale, nu era satisfăcător. Aşa că, pentru un salariu bunicel, o mie de euro – un fleac!, se făcu luntre şi punte, frate cu dracul şi alte asemenea benefice alianţe. Că membrii comisiilor de concurs şi de contestaţii sunt în incompatibilităţi care trebuiau (şi au fost!) rezolvate, ce mai contează?! Facem turism cultural, încasăm diurne şi facem colive culturale pe banii statului, că doar la asta ne pricepem! Al doilea catindat: actor tânăr, cu studii, ştiinţă şi putinţă. Pe cine credeţi că a preferat comisia de concurs, comisie alcătuită din membrii consiliului de administraţie al teatrului şi prieteni cu defunctul şi beneficiari direcţi ai turismului cultural practicat de doamna director? Da, aţi ghicit.

Legătura cu Caragiale a acestei stări de fapt este textul care urmează, semnat de Caragiale, text care dovedeşte că de un secol ne învărtim în acelaşi cerc vicios al moralei cariate, al caracterului găunos.

marți, 27 martie 2012

Teatrul nostru


Statul nostru dă subvenții peste subvenții la sute și mii de instituțiuni de cultură. Cum merg ele? Puțin îi pasă lui. Te-am trecut în budget, ți-am dat tot ce am putut. De control inteligent, ori de vreo solicitudine morală să-ți iei nădejdea. Și astfel, în generalitatea cazurilor, toate subvențiile acordate de stat sunt mai mult gratificări date la oarecari persoane decât ajutoare date la niște instituțiuni. (…)

Dacă față-n față ar sta două teatre, dintre cari unul să doarmă dus pe subvenția statului și altul să stea și să fie deștept, desigur acesta, cel chemat să trăiască, ar crește și ar prospera în paguba celuilalt — nevolnicul ar trebui să-și închiză baraca, oricât ar vrea să-și legitimeze existența și dreptul la pomana oficială, împărțind biletele gratis cu pachete întregi. Unul ar rămânea cu cerșetorii și chilipirgiii de loji și de staluri gratuite, și celălalt cu bunul public, care vrea să vază un teatru bun și plătește bucuros pentru asta.

Un director particular de teatru, care și-ar pune nu numai obrazul, ci și capitalul în joc, care ar avea sorți să-și vază inteligența și munca lui proprie răsplătite și capitalul rentând mai bine ca în o altă întreprindere, nu și-ar permite să țină porțile teatrului închise șase luni de zile, iar în celelalte șase luni să joace de trei, ba câteodată chiar numai de douâ ori pe săptămână.

Un director nu și-ar permite să plătească un regiment de inutili, nu și-ar permite să dea la o parte talentele și să scoață înaintea publicului nulitățile.

Un așa director nu și-ar permite să joace piese absurde pentru amiciția autorului, partidului sau familiei acestuia; n-ar putea să joace decât piese de succes mai mult sau mai puțin sigur, pentru că el ar trebui, din produsul întreprinderii și, dacă nu, din pungă, să plătească chiria localului, lefurile artiștilor și oamenilor de serviciu și onorarele autorilor, și pentru că ar ști că la semestru nu are să încaseze de la visterie și din alte părți nici o pomană oficială.

Teatrul românesc numai prin inițiativa privată se mai poate pune pe calea adevăratului progres literar și artistic. Când zic inițiativa privată, nu mă gândesc, Doamne ferește! la asociațiuni generoase de frecuentare obligatorie a teatrului puse sub înalte patronaje; arta, dacă nu se poate ține prin propria ei vitalitate, n-are să scape de decădere și de pierzare prin accese de patriotism și naționalism.

Când zic initiativă privată, înțeleg o asociație de capitaluri care să construiască localuri moderne de teatru.

Sunt sigur că acele capitaluri nu ar fi rău plasate. Și pe lângă câștigul material, asociația ar putea avea și mulțumirea că a contribuit, mai mult decât toate guvernele trecute, prezente și viitoare, la propășirea teatrului în țara românească.

Ar fi o afacere bănească minunată și-n același timp o adevărată binefacere pentru publicul nostru.

I L Caragiale

duminică, 25 martie 2012

prostia cu luciri de nichel a derogatei

ce poate fi mai frumos? :DDD mai ales cand a convocat consiliul de administratie si m/a scos in fata clasei sa dau nota explicativa verbal (!!!) ca am fost de porc in revista. si onor membrul actualei comisii de concurs, care era (si) pe atunci in consiliul nostru de administratie (daca n/or fi refacut si procesele alea verbale cu tanti zambilica si cu calculatoristii lu' peste prajit), venerabilul mare om de teatru, a potolit/o pe tuta spunandu/i delicat si parinteste ca e proasta. ca orbita de neagra furie, a vazut rosu in fata ochilor si a citit exact pe dos decat am scris! :DDDD pai cum sa inteleaga derogata ca umorul si autoironia sunt specifice oamenilor destepti ?! :DDDD

concurenta neloiala si neconstitutionala

ce nu vor sa stie incoruptibilii si deontologii de la comisii? iaca! duuooaaaamnaaaa, spune/i si lu' tanti zambilica de la personal... hai, mai scremeti/va un pic si sparcaiti un act mai acatari cu concurenta neloiala... ca doar e neconstitutionala asocierea (in capu' vostru)... si sa dea benga/n voi daca nu va fac cadou premiul uniter! asa, ca de la concurenta neloiala la incompetentii exemplari... facem targu'? :DDDDDD

sâmbătă, 24 martie 2012

ori toti sa muriti, ori toti sa scapam - varianta locala



uite, dom'le, unde era (s)crema culturala a craiovei! :) incoruptibili si deontologi! comisia perfecta! toti cu diplome, calificari, dar mai ales cu apartenenta la o gasca.
incoruptibili: 1.festivalul shakespeare - 2 miliarde vechi aprobate de consiliul local la insistentele presedintelui comisiei de cultura (pretul pentru evaluarea proiectelor de managementul colimbristic. cam mare bataia de cap, totusi, cu tot cu schimbarea proceselor verbale in care distinsul nume figura in CA la papusi... of! tinerii astia care vor sa traiasca n/au alta treaba decat sa ne caute pe noi, intangibilii, la acte...) comentarii?; 2. uniunea scriitorilor beneficiaza de un ajutor financiar din partea consiliului local, aprobat tot in comisia de cultura de catre presedintele acesteia, si votat in unanimitate (probabil) in sedinta de joi, 29 martie (fix inaintea aprobarii proiectului de management colimbristic castigator! ironie, nesimtire, prostie? toate la un loc!!!), ca toti ne umflam in pene cand e vorba de cultura... :)))))) explicatii?
1. emil boroghina - directorul festivalului shakespeare si membru in comisia de evaluare a proiectelor de management pt colimbrici (aoleo, duuuoooaaaamna ofuscata, iar zisei colimbrici! du/te matale la tanti zambilica la personal sa te invete cum sa ma sanctionezi! ps sa nu uiti plasa cu dosare si reconfigurarea - sau cum plm se numeste operatiunea - calculatorului pt schimbarea datei, da?! daca ai probleme, iti recomand o firma), protector al sarmanei vaduve, indrumator al acesteia prin birouri ministeriale si icr/iste... etalon de obiectivitate, nu alta! si nici n/a mai fost in CA al colimbricilor, ca taman ce refacura in echipa cu zambilica procesele verbale, ce dreaq!
2. gabriel cosoveanu - decan la litere si presh la filiala neaosa a scriitorilor (printre sclipitorii membri sunt vaduva innegrita, preshul de la comisia de cultura, dar si alt scriitor ce evalua intr/o totala cunostinta de cauza proiectele de management) si care va aduce glorios filialei scriitoricesti un ajutor financiar din partea primariei...
3. ayatolahul culturii craiovene, farul calauzitor, profesorul marinescu.
4. scriitorul coande (boiangiu nicolae, alias nicu coande), dator moral "regretatului", deci si vaduvei neconsolate.
deontologi: adicatelea, in afara de notoriul dom' boroghina, toti ailalti sunt scriitori??!! ma rog, mai mult sau mai putin... dadadaaaa!!! de unde dreaq sa stie astia cum e cu teatrul, frate??? aia de dupa cortina ajunse directoare! haaaaaaaaaaaa! (astept sanctiunea, derogatoooooo!!! :DDD) scriitorii sunt secretari literari (ca e pe baza de litere :DDDD), sufleoarea vaduva ajunse directoare la colimbrici (duuoooaaaamna, iar zisei de colimbrici, notasi? :DDD) in locu' "regretatului" (ca nu era de nasul ei sa fie colega de birou la secretariatul literar al nationalului craiovean, in locul "regretatului" cu domnul scriitor :DDDDD! si nici redactor de editura nu fu buna, ca s/o ia in custodie ayatolahul... asa ca era musai sa scape de ea si/o facura directoareeeeee!!! minunat! perfect!
a! tot la capitoul deontologi intra si niste neni+tanti conjuncturali, un consilier local parasutat p/acolo, niste tanti carora le duce tuta toooata ziua/buna ziua invitatii la teatru... gongi...
victime sunt copiii craiovei (da, dom' boroghina, sunt patimasa, nu rece si lucida ca dumneavoastra si distinsa cre(s)tina). cine dintre cei implicati direct are copii cu varste adecvate? nici unul. cine merge la teatru de placere? derogatziiiiiii!!! :DDDD

ps foto este elocventa pentru jegoasele aranjamente pe care deontologii, derogatii si incoruptibilii bastinasi le fac intre doua ragaieli. cine nu recunoaste personajele itite prin deschizatura usii sa ramana/n ignoranta.

miercuri, 14 martie 2012

cu speranta, dar fara iluzii


Vi s/a intamplat vreodata sa surprindeti la teatru un moment stanjenitor in care cortina se ridica si masinistii care schimba decorul sunt inca pe scena? Sau sa intrezariti in culise, fara neaparat ca atentia sa va fie concentrate intr/acolo, un actor care asteapta sa intre in scena, desi in fata publicului se rostesc replici despre personajul respectivului actor cum ca acesta ar fi depaaarte… Ati fost vreodata martorii momentului care este cosmarul actorilor – dezlipirea mustatii in timpul unei tirade eroice sau blocarea in teaca a spadei taman cand trebuia sa devina erou?

Cam asa se intampla si cand imaginea idilica si nostalgica a micului teatru (ce spun eu mica?! de/a dreptul minuscula, dupa cum confirma si numele sau - Colibri!) este usor tulburata de aspra realitate: un banal concurs pentru ocuparea postului de… nu de director, hai sa fim in pas cu modernitatea vremurilor si sa spunem manager. Cu totii ne gandim ca directorul unui teatru (chiar daca se numeste manager!) trebuie sa imbine apucaturi artistice, talente organizatorice, abilitati de negustor rafinat si o iubire neconditionata, egala, pentru teatru, artisti si public. Asa arata, in mintea mea, portretul robot al directorului de teatru. De orice teatru. Cand insa comunitatea care sustine financiar o institutie teatrala in care zeci de generatii de copii au atins povestea si au vazut miracolul da semne de ignoranta si accepta resemnata si nepasatoare transformarea acestei scoli de cultura intr/un locas social tolerat, daca e sa ne luam dupa declaratiilor mai marilor urbei, atunci poate ar trebuie sa tragem cortina si sa mergem acasa.

Ceea ce se intampla acum cu teatrul celor mai mici craioveni apartine nu numai neputintei sefilor culturnici de a se ridica la nivelul dorintei (ca despre stiinta si putinta este inutil sa vorbim in acest context), dar este consecinta mutilarii la care acest teatru a fost supus in ultimii… mai mult de 10 ani. Transformat peste noapte din armasar in catar, devenit gloaba si aruncat de colo/colo, hranit cat sa nu/si dea duhul, plimbat de funie in jurul parului, micul teatru fost mare traieste inca din resursele vitalitatii de odinioara. Imbatranit si pe alocuri decrepit, isi asteapta resemnat sentinta. Pentru ca atat a mai ramas: resemnarea. Nu insa si pentru actualul (probabil si viitorul) manager, care a adus o forma inedita de mapa profesionala in peisajul conducatorilor de institutii de spectacol craiovene (si, din pacate, sunt convinsa ca nu numai…): inlocuirea totala a calitatilor manageriale cu portretul social, superficial, irelevant si nociv prin nepotrivire. Este, recunosc, o reteta de succes, care insa nu putea sa fie valida fara acceptul unor personaje pe masura. Ca vorba aia: corb la corb nu/si scoate ochii…

Odinioara fala Craiovei si far pentru multe alte teatre de papusi din tara, teatrul nostru este azi pensionar: uzat, imbatranit, plin de afectiuni netratate, tributar unei mentalitati rigide, isi procura “retete compensate” pe pile in virtutea unor foste relatii si in numele unor fosti… pentru ca trebuie sa ramana ancorat in trecut, altfel, postul confortabil de manager, platit binisor, ar putea fi ocupat de, doamne fereste! un tanar profesionist, contemporan, cu stiinta si putinta, cu dorinta si ambitii profesionale. Ceea ce ar fi total incomod pentru actuala conducere si sustinatorii sai, pe modelul celebrei replici “oglinda, oglinjoara, cine/I cea mai frumoasa din tara?” sau al modelului grobian al comparatiei “chiorul imparat in tara orbilor”. Sigur, se vor face toate demersurile ca acest concurs sa aiba rezultatele planificate dinaintea organizarii lui, pentru ca obisnuinta este paradisul confortului pentru mediocri si semidocti, dar realmente este si sansa zecilor de mii de copii ai Craiovei de a li se inapoia in sfarsit teatrul lor. Dupa mine, aceasta restituire ar trebui insotita de scuze publice pentru tot raul facut in ultimii ani cu buna stiinta generatiilor private de dreptul la teatrul pe care parintii lor il sustin financiar, dar in beneficial catorva indivizi care sunt regizori de culise.

Cu rusinea de a li se fi dezlipit mustata in timpul tiradei si de a li se fi blocat sabia/n teaca la scena eroismului, actualii protagonisti ai spectacolului ratat din viata teatrului nostru raman in tabloul momentului ridicol, dar foarte greu, prin care trec faptuitorii de povesti din copilaria noastra.

ps scris&postat pe 14 martie cu o zi inaintea probei 2 a concursului de directorat la Teatrul Colibri.

vineri, 2 martie 2012

Ori toti sa muriti, ori toti sa scapam!

In fiece Joi, de la orele 5 pm trecute fix, crema si intelectualitatea, damele delicate si junii entuziasti, gurile/casca si mosafirii, depotatii si moftangiii se intalnesc negresit la ceaiul oferit cu gratie in numele Madamei Romanescu la Casa Universitarilor craioveni din strada Unirii no. 79. Fara confuziune si mofturi inutile, imboldul sperantei ce ne iuti in misia apostolatului cultural din urbea noastra, taman in prag de furtuni electorale, lua suavul chip al unor intalniri de/a dreptul romantioase, cu parfum de epoca, delicateturi culinare, intepaturi elegante si triumful talentului.

Gazetele urla despre coruptie, care pot pentru ca sa zic ca nici o tara nu s/a mai intamplat. Tinerimea Cetatii Banilor, care cum vine din scoala cu un petec de hartie, nici nu stie sa se stearga bine la nas si pretinde a invata barbieria pe capul statului cu leafa si diurna din buget, care cum iese de la tata mamei trece la tata scoalei si pe urma de la tata scoalei la tata bugetului, este izgonita barbar spre capitala si putredul occident. Din care cauza suntem o soţietate fără prinţipuri, carevasăzică nu le are.

Asadar, ori toti sa muriti, ori toti sa scapam!

Mai ales ca stâlpii puterii: proprietari, membrii Comitetului permanent, ai Comitetului electoral, ai Comitetului școlar, ai Comitetului pentru statuia lui Traian, ai Comițiului agricol și ețetera voteaza pentru catindatul pe care-l pune pe tapet partidul întreg... pentru că de la partidul întreg atârnă binele țării și de la binele țării atârnă binele...

Fireste, cand vedem atatea nedreptati, atatea prostii si greseli, atatea fapte urate, unele deplorabile, altele ridicule, se revolta/n noi dreapta judecata, si fiecare dintre noi, dupa putere, protesteaza si/ncearca sa/nfiereze raul. Dar sa nu credem vreodata ca protestarile si opintirile noastre vor face sa sara lumea din fagas deodata si, de unde se zbatea/n mocirla, sa iasa curate sis a porneasca pe calea cea buna si dreapta. Greu si foarte incet se dezradacineaza obiceiurile si naravurile vechi… Cu toporul se curate padurea; lumea se curate cu vremea si cu rabdare… Nu asa de azi pe maine!

Ori toti sa muriti, ori toti sa scapam!

Am zis!