marți, 25 mai 2010

mozaicuri cehoviene

Epistolă de la Moscova...
Recursul la memorie este inevitabil când aştepţi cu sufletul la gură premiera unui spectacol Cehov. Aşadar amintirea Unchiului Vanea m-a copleşit cu emoţiile şi trăirile de-a râsu’-plânsu’ întâmplate în aceeaşi sală a Naţionalului craiovean în urmă cu peste douăzeci de ani şi pricinuite de minunata montare a regizorului Mircea Cornişteanu, în scenografia Ştefaniei Cenean, cu Valer Dellakeza în rolul titular, Diana Gheorghian în rolul Soniei, Tudor Gheorghe în rolul Doctorului Astrov, Nataşa Raab – Elena Andreevna... A fost prima mea întâlnire cu Cehov. A urmat numai câţiva ani mai târziu Livada cu vişini a Naţionalului bucureştean, un spectacol superb în regia lui Andrei Şerban cu Leopoldina Bălănuţă – Ranevskaia şi Ovidiu Iuliu Moldovan – Lopahin, Gheorghe Cozorici – Firs, Gheorghe Dinică – Simeonov-Piscik... De neuitat decorurile lui Mihai Mădescu şi costumele Doinei Levintza. Apoi au apărut în viaţa mea cele Trei surori de la Teatrul Bulandra în regia lui Alexandru Darie cu Oana Pellea – Maşa, Anca Sigartău – Irina, Mirela Gorea – Olga, Marcel Iureş – Verşinin... De atunci, Cehov m-a mai înfiorat cu un Pescăruş (regia Andrei Şerban, Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu).
Aşa cum eroinele lui Cehov speră ca într-o bună zi să plece la Moscova, cam aşa am aşteptat şi eu propunerea Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova cu spectacolul Trei surori de A.P. Cehov în regia cipriotului Andreas Pantzis şi scenografia Liei Dogaru. Dar cazna de a crea “atmosfera cehoviană” cu nelipsitul samovar, clişeele vestimentare şi pleonasmele vizuale (proiecţia de pe fundal care dublează inutil replicile) aruncă actorii într-o nelinişte ce cuprinde tot spectacolul. Decorul static şi invariabil apasă parcă pe umerii şi aşa încovoiaţi ai personajelor, întrerupând ritmul scenelor. Pe principiul “scapă cine poate”, actorii îşi folosesc talentul, tehnica, intuiţia, experienţa (şi lucrul acesta se vede, distribuţia fiind eterogenă) în salvarea măcar a idealului cehovian al ratării... Şi totuşi se desprind de pluton Cerasela Iosifescu, care îşi conturează cu inteligenţă personajul, Sorin Leoveanu şi Valer Dellakeza care sunt, dacă pot spune aşa în acest context, “în drum spre Moscova”, talentul lor deosebit şi rafinamentul intuiţiei scenice salvându-i de provincialismul desluşirii regizorale. Cele trei surori sunt dominate scenic de “fratele Andrei”, dezechilibrând astfel construcţia de ansamblu. Încercarea actorilor de a re-crea reţeaua relaţiilor dintre personaje eşuează în incapacitatea regizorului de a însufleţi textul cehovian şi de a individualiza personajele. Şi cu toate acestea, Moscova îi aşteaptă încă pe toţi cei hotărâţi să ajungă acolo...
TEATRUL NAŢIONAL “MARIN SORESCU” CRAIOVA
TREI SURORI de A.P. CehovRegia: Andreas Pantzis (Cipru)Scenografia: Lia Dogaru
Muzica: Savvas Savva (Cipru)
Distribuţia: SORIN LEOVEANU (PROZOROV ANDREI SERGHEEVICI), CERASELA IOSIFESCU (NATALIA IVANOVNA), ANCA DINU (OLGA), MONICA ARDELEANU (MAŞA), IULIA COLAN (IRINA), VALENTIN MIHALI (KULÂGHIN FEODOR ILICI), ADRIAN ANDONE (VERŞININ ALEXANDR IGNATIEVICI), MARIAN POLITIC (TUZENBAH NIKOLAI LVOVICI), NICOLAE POGHIRC (SOLIONÂI VASILI VASILIEVICI), VALER DELLAKEZA (CEBUTÂKIN IVAN ROMANOVIGI), DRAGOŞ MĂCEŞANU (FEDOTIK ALEXEI PETROVICI), ŞTEFAN CEPOI (RODE VLADIMIR KARLOVICI), ION COLAN (FERAPONT), MIRELA CIOABĂ (ANFISA)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu